Voorstel van de Canadese Senaat – Innovatiestrategie
Document: ‘Nodig: een innovatiestrategie voor de datagedreven economie’
De geachte senator Colin Deacon, vice-voorzitter, schreef op LinkedIn: –
Denk eens aan deze citaten van bijdragers uit het bedrijfsleven en NGO’s:
“We moeten meer van onze middelen besteden aan investeringen in fysiek kapitaal, in menselijk kapitaal, in intellectueel kapitaal.”
“…de structuur van onze uitgaven en de structuur van onze inkomsten zullen in de toekomst niet de groei genereren die we echt nodig hebben. En het zal vandaag niet de investeringen genereren die we nodig hebben om de stijgende productiviteit voor de toekomst te genereren.”
Deze verkeerde afstemming is een wijdverbreide zorg onder degenen onder ons die lid zijn van de Permanente Commissie voor het Bankwezen, de Handel en de Economie van de Senaat. Afgelopen juni publiceerden we over dit onderwerp een rapport met de titel: Needed: An Innovation Strategy for the Data-Driven Economy.
Senator Deacon moedigt u aan om het te lezen (https://lnkd.in/eyHPydDb).
Het document is complex en probeert meerdere problemen in het bredere ecosysteem van innovatie aan te pakken.
- IP – mondiaal concurrentievermogen
- Leiderschap op het gebied van datastrategie
- Aanzienlijke toename van de beschikbaarheid van kapitaal bij pensioenfondsen
- Modernisering van overheidsopdrachten
- Modernisering van PIPEDA (definitie en raamwerk van persoonlijke informatie)
Commentaar
Het overkoepelende thema kan worden samengevat als een kwestie die een slimme, significante toename van duurzame groei vereist.
Wat ik hieraan zou willen toevoegen is dat de wereld getuige is van een dramatische verschuiving in de potentiële productiviteitsgroei; de reële mogelijkheid om via kunstmatige intelligentie een veel grotere output te genereren met minder kosten. Dit zie je al in de medische en technologische sector. Vandaag heeft Intel AI-verbetering binnen een hardwarechip uitgebracht. Hoewel we zien dat de service wordt verbeterd door slimmere chat, ben ik van mening dat dit niets is vergeleken met wat we zullen zien met door AI verbeterde bedrijfsprocessen.
De moderniseringscomponenten in het Senaatsdocument zouden kunnen worden uitgebreid tot modernisering+plus.
Het positieve aspect omvat:
- Duurzame groei die alomtegenwoordig is in de hele economie
- Mogelijkheden in de toekomst op het gebied van regelgeving, privacy,
- De overstap naar het onderwijscurriculum moet worden afgestemd op de groeimogelijkheden die gepaard gaan met de AI-gestuurde procesverbeteringen
Meer achtergrond
Voor meer informatie hierover, zie het artikel van Jeffrey Ding.
En gerelateerde podcast (zie mijn blogrecensie) is zeker de moeite waard om te luisteren als u de doordachte reeks opvattingen en standpunten over het toevoegen van het ‘duurzame’ en ‘revolutionaire’ aan anders eenvoudige ad hoc veranderingen, door middel van wijdverbreide betrokkenheid, in u opneemt.
Ding beweert dat eerdere verbeteringen, zoals het klassieke voorbeeld, de Industriële Revolutie, zich relatief snel en effectief verspreidden via institutioneel onderwijs en gemeenschapsinspanningen, wat betekende dat de revolutie gevolgen had voor het hele land.
Canada is nog lang niet in staat veranderingen op te vangen, laat staan wortels van duurzame diepgaande verandering te creëren en te ontwikkelen.
Het diffusietekort in wetenschappelijke en technologische macht: de opkomst van China opnieuw beoordelen
Itemtype Tijdschriftartikel
Auteur Jeffrey Ding
URL https://doi.org/10.1080/09692290.2023.2173633
Extra uitgever: Routledge
Pagina’s 1–26
Publicatieoverzicht van de internationale politieke economie
DOI 10.1080/09692290.2023.2173633
Journal Abbr Review van de internationale politieke economie
ISSN-0969-2290
Datum toegevoegd 2023–12–14, 13:57:56 uur
Gewijzigd 2023–12–14, 13:57:56 uur
Samenvatting — Zie bijlage
Bijlage
Senaatsdocumentbenadering
- Het versnellen van de implementatie van een mondiaal concurrerend regime voor intellectuele eigendom (IE).. Een robuust IE-regime speelt een centrale rol bij het bevorderen van innovatie, het cultiveren van snelgroeiende ondernemingen en uiteindelijk het stimuleren van productiviteitsgroei en economische welvaart voor de Canadese bevolking.
- Opzetten van een nationale datastrategie en digitale standaarden. Om een sterke nationale datastrategie tot stand te brengen, moet Canada een leider worden in de ontwikkeling van digitale standaarden, zodat de Canadese belangen worden weerspiegeld in de technologieën die Canadezen gebruiken.
- Het ontketenen van nieuwe kapitaalstromen. Het bevorderen van de instroom van bedrijfsinvesteringen is van cruciaal belang voor de economische groei, omdat het de economische activiteit stimuleert, de productiviteit en innovatie stimuleert en de ontwikkeling van de infrastructuur ondersteunt. Meer investeringen bevorderen het scheppen van banen, vergroten het concurrentievermogen en genereren een multiplicatoreffect dat verschillende sectoren van de economie ten goede komt. Canadese pensioenfondsen en banken zouden in dit opzicht een belangrijke rol kunnen spelen.
- Modernisering van het overheidsaanbestedingsbeleid. Om de economische groei te stimuleren zou de federale overheid overheidsopdrachten moeten gebruiken als een strategisch instrument om groeiende Canadese bedrijven te ondersteunen, in plaats van buitenlandse multinationals.
- Het dringend actualiseren van de federale kaderwetgeving voor datagebruik, privacy en concurrentie. Het moderniseren van de Personal Information Protection and Electronic Documents Act (PIPEDA) en het concurrentiebeleid zouden een topprioriteit moeten zijn als Canada wil concurreren met andere rechtsgebieden in een op innovatie gebaseerde en datagedreven economie en wereldwijd het meest vertrouwde rechtsgebied wil worden.
DING-papier Samenvatting:
Vrijwel alle wetenschappers erkennen dat wetenschappelijke en technologische capaciteiten steeds belangrijkere factoren worden in de algehele macht van een land. Het is niet verwonderlijk dat debatten over een mogelijke machtstransitie tussen de VS en China de opkomst van China als supermacht op het gebied van wetenschap en technologie benadrukken. Deze discussies concentreren zich voor het overgrote deel op de nationale innovatiecapaciteiten, wat een weerspiegeling is van de vooringenomenheid bij de beoordeling van wetenschappelijke en technologische capaciteiten ten aanzien van het genereren van nieuwe ontwikkelingen. In dit artikel wordt beargumenteerd dat deze beoordelingen in plaats daarvan meer gewicht moeten toekennen aan het vermogen van een staat om innovaties te verspreiden of op grote schaal te adopteren. In het bijzonder wanneer er een aanzienlijke kloof bestaat tussen de innovatiecapaciteit van een opkomende macht en haar diffusiecapaciteit, leidt het uitsluitend vertrouwen op de eerstgenoemde tot misleidende inschattingen van haar potentieel om de economische groei op de lange termijn te ondersteunen. Ik demonstreer dit met twee historische voorbeelden: de VS tijdens de Tweede Industriële Revolutie en de Sovjet-Unie in de vroege naoorlogse periode. Ten slotte laat ik zien dat, in tegenstelling tot beoordelingen op basis van innovatiecapaciteit, een diffusiegerichte benadering laat zien dat China verre van een supermacht op het gebied van wetenschap en technologie is.
Voorstel van de Canadese Senaat – Innovatiestrategie werd oorspronkelijk gepubliceerd in Bankwatch op Medium, waar mensen het gesprek voortzetten door dit verhaal onder de aandacht te brengen en erop te reageren.